در نشست مدیر مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران با نمایندگان تشکل‌های اتاق مشهد مطرح شد : جزئیات ارزیابی و رتبه‌بندی تشکل‌های اقتصادی استانی

  • تاریخ انتشار : 1401/07/10
  • دسته بندی : اخبار
جزئیات ارزیابی و رتبه‌بندی تشکل‌های اقتصادی استانی
مدیر مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران در نشست با اعضای تشکل‌های اقتصادی تحت پوشش اتاق مشهد، به تشریح نحوه ارزیابی عملکرد و رتبه بندی تشکل‌های اقتصادی استان‌ها پرداخت. در این نشست، اعضای تشکل‌ها از دغدغه‌های مجموعه خود و انتظاراتشان از اتاق بازرگانی به عنوان تشکل‌ مادر سخن گفتند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی کبیر»، دبیر اتاق مشهد در این نشست اظهار کرد: فعالیت تشکل‌ها می‌بایست بر اساس چهارچوبی تعریف شود و هر تشکل طبق همان چهارچوب موظف به حفظ قواعد اقتصادی کشور و استان باشد.

وی افزود: طبق ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، مسئولان و تصمیم گیران موظفند در تمام مباحث اقتصادی از تشکل‌های ذی‌ربط نظرخواهی کرده و نسبت به اخذ نظرات تشکل‌ها اهتمام بورزد‌.‌ این در حالی است که امروز به پیشنهادات و انتقادات تشکل‌ها توجهی نمی‌شود.

دبیر اتاق مشهد خاطرنشان کرد: امیدواریم در کنار اجرای ماده ۵ قانون بهبود محیط کسب و کار و ساماندهی فعالیت تشکل‌ها، شاهد سامان‌دهی سازمان‌هایی که به صدور فعالیت تشکل‌ها می‌پردازند نیز باشیم.

کبیر با بیان اینکه اتاق مشهد اهتمام ویژه‌ای نسبت به تقویت تشکل‌ها ورزیده و امید است شاهد افزایش استحکام آنها باشیم، گفت: اتاق مشهد در هر موضوعی به صورت تخصصی وارد عمل می‌شود و از افراد متخصص در هر حیطه‌ای استفاده می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص «چگونگی توانمندسازی تشکل‌ها» از سوی اتاق ایران را ضروری خواند و گفت: چنین اقدامی می‌تواند انعکاس مطلوبی در فعالیت تشکل‌ها داشته باشد.

 هدف اصلی رتبه‌بندی تشکل‌ها افزایش توانمندی آنهاست

سپس، تریبون در اختیار «سپیده امیدی»، مدیر مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران قرار گرفت. او گفت: ما به منظور انجام رتبه بندی تشکل‌های استانی که از ابتدای سال در اتاق ایران در دستور کار قرار گرفته است، به مشهد آمده‌ایم. هدف اصلی از اجرای کار رتبه بندی تشکل‌ها، توانمندسازی آنهاست. اتاق ایران از سه سال گذشته در حال بررسی و رتبه‌بندی تشکل‌ها بوده و خوشبختانه دستاوردهایی که حاصل شد نشان دهنده رشد و پیشرفت تشکل‌ها می‌باشد. دسته‌بندی تشکل‌ها، شفاف شدن جایگاه هرکدام از آن‌ها و پیشنهادهایی که درباره بهبود یافتن عملکرد تشکل‌ها ارائه می‌شود تاثیرگذاری مطلوبی در روند فعالیت هر یک از این ساختارها دارد. برای تحقق این مهم می‌بایست در وهله نخست، تشکل‌های استانی را بشناسیم و بدانیم چه حجم از بازار هدف و افرادی که در آن حیطه مشغول به کار هستند را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیر مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران اظهار داشت: برای اینکه طرحی جامع در ارزیابی عملکرد تشکل‌ها داشته باشیم، ابتدا به تشخیص شاخص‌های استانی پرداخته و پس از دریافت تایید از اتاق ایران به رتبه‌بندی تشکل‌های هر استان می‌پردازیم. در انتهای فرایند ارزیابی، عارضه‌یابی صورت می‌گیرد و نقاط ضعف تشکل‌ها به آن‌ها گوشزد می‌شود که این مهم در نهایت به رشد آن‌ها، تعریف شدن ساختار درست تشکل‌ها و بهبود آنان کمک می‌کند.

وی در ادامه، به تشریح مدل کلی ارزیابی تشکل‌ها از سوی اتاق ایران پرداخت و در توصیف «شاخص حکمرانی» ارزیابی‌ها گفت: این شاخص سنگ بنایی است تا براساس آن، تشکل به ایفای نقش خود بپردازد.

امیدی از مجمع عمومی و اساسنامه، کمیسیون ها و کارگروه‌ها، مدیریت منابع انسانی، بانکهای اطلاعاتی، روابط عمومی و ساختار سازمانی و زیرساخت به عنوان مهمترین معیارهای شاخص حکمرانی تشکل‌ها نام برد .

وی در تعریف «شاخص عضویت» در ارزیابی تشکل‌ها به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌ها گفت: روند حفظ یا تغییر تعداد اعضای تشکل طی یکسال اخیر، تهیه پکیج معرفی و راهنمای عضویت در تشکل و… از جمله معیارهای این شاخص به شمار می‌رود.

امیدی در معرفی «شاخص خدمات» نیز گفت: خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات مشاوره ای، فنی و تخصصی و خدمات نمایشگاهی و تجاری حوزه های خدماتی است که تشکل‌ها بنا به وظایف ذاتی خود به اعضایشان ارائه می‌دهند و بر این اساس، مورد ارزیابی قرار می گیرند. از جمله تاکیدات ما این است که اگر تشکلی امکان ارائه این خدمات را نداشت، از اتاق بازرگانی در این زمینه یاری بجوید.

وی ادامه داد: در «شاخص تاثیرگذاری بر سیاست» نیز که یکی از شاخصهای مهم در حوزه آثار فعالیت تشکل‌ها است، به موضوعاتی نظیر کسب کرسی در کارگروه‌ها و شوراهای ذی نفع در حاکمیت و نهادهای تصمیم گیری، ارتباط با دولت، ارتباط با نمایندگان مجلس، ارتباط با رسانه، همکاری و تعامل با تشکل ملی و همکاری و تعامل با اتاق استانی توجه می‌نماییم.

امیدی تاکید کرد: تشکل بایستی از تریبون اتاق بازرگانی و از طریق روابط عمومی اتاق به بیان عملکرد و نقطه نظرات خود بپردازد و لازم است در این زمینه ارتباطات مطلوبی شکل بگیرد.

وی از «شاخص تنظیم گری» به عنوان یکی دیگر از شاخص های ارزیابی تشکل‌ها نام برد و گفت: مرجعیت تشکل در ارزیابی کیفی بنگاه‌ها و تنظیم، تدوین یا بازنگری استانداردهای حوزه فعالیت تشکل، از جمله معیارهای این شاخص می باشد.

 ضرورت تفکیک عضوپذیری در تشکل‌های ملی و استانی

سپس اعضای تشکل‌های اقتصادی خراسان‌رضوی به اظهار نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

فرشید منوچهری، دبیر شورای ملی زعفران عنوان کرد: تشکل‌های ملی اقدام به عضوگیری از افراد یا شرکت‌هایی در استان‌ها می‌نمایند که تشکل استانی نیز همان افراد یا شرکت‌ها را در عضویت دارند.

وی افزود: زمانی که شورای ملی زعفران ایجاد شد، به این مسئله توجه کردیم که سایر تشکلهای حوزه زعفران همچون اتحادیه صادرکنندگان زعفران، اتحادیه فروشندگان زعفران و… رقیب ما نیستند و به همین دلیل از تشکلهای مذکور برای عضویت در شورا اقدام نمودیم. درخواست ما این است که اتاق ایران نیز این مسئله را مورد توجه قرار دهد.

منوچهری تاکید کرد: اتاق ایران در راستای توانمندسازی تشکل‌ها، می‌بایست نسبت به تقویت زیرساخت‌های خود اقدام نماید. امروز تشکل‌ها برای حضور جدی در زمینه فعالیت خود، نیازمند حمایت بیشتر اتاق ایران و تفویض برخی اختیارات می باشند.

کبیر، دبیر اتاق مشهد نیز در تایید سخنان دبیر شورای ملی زعفران اظهار کرد: این نکته که عضو یک تشکل استانی به عنوان عضو تشکل ملی نیز گزینش می‌شود، صحیح نیست و بهتر است در این زمینه طبق یک قاعده‌ کلی عمل کرده و برای تقویت و پررنگ سازی جایگاه تشکل‌ها در اتاق بازرگانی ایران، به فعالیت تشکل‌های استانی و عضویت آن‌ها رسمیت بیشتری داده شود.

لزوم رتبه‌بندی تشکل‌ها براساس شناخت فعالیت‌های تشکلی

محسن خنداندل، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی نیز اظهار کرد: طرح رتبه‌بندی تشکل‌ها و نحوه ارزیابی آنان می‌بایست براساس شناخت تمامی تشکل‌هایی که در این دامنه قرار می‌گیرند، صورت بگیرد.

خنداندل تاکید کرد: پرداختن به فاکتورهای انحصاری هر تشکل نکته بسیار مهمی است که لازم است در چهارچوب‌های رتبه‌بندی تشکل‌ها از سوی اتاق ایران به چنین مسئله ای توجه شود.

سپس میثم روحبخش، دبیر انجمن شرکتهای دانش بنیان خراسان رضوی بیان کرد: یکی از اصلی ترین نیازهای تشکل‌ها، موضوع تامین استقرار شرکت‌ها و دفاتر آن‌ها است. اینکه اداره دفاتر تشکل‌ها از طریق حق عضویت اعضا صورت گیرد یا با کمک مالی اتاق انجام شود، مسئله ای مهم است. همچنین، نوع کمک اتاق به تشکل‌ها نیز حائز اهمیت است. مدل کمک مالی اتاق به تشکل‌ها و زمان تزریق آن می‌بایست مشخص گردد تا بدانیم آیا مقدار کمکی که صورت می‌گیرد در بهبود عملکرد تشکل تاثیرگذار است یا خیر.

لزوم ترویج فرهنگ فعالیت تشکلی از جانب اتاق ایران

محسن پورقاسمی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی، ‌مهندسی خراسان‌رضوی نیز بیان کرد: آگاه سازی اعضای اتاق بازرگانی و افراد حاضر در کمیسیون‌های اتاق نسبت به حضور تشکل‌ها و فعالیت‌های آنان، موضوعی است که می بایست از سوی اتاق ایران به عنوان تشکل مادر، پیگیری گردد.

پورقاسمی ادامه داد: در دنیای کنونی، ضروری است تا نگاه ویژه‌ای به ساماندهی حوزه‌های ارتباطی تشکلها با سازمان‌های گوناگون داشته باشیم؛ زیرا این مهم در نهایت منجر به افزایش بهره‌وری تشکل‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فرهنگ فعالیت تشکلی در رفتار فعالان اقتصادی ما وجود ندارد. با توجه به اهمیت این موضوع، اتاق ایران می‌بایست نسبت به ترویج فرهنگ تشکل‌گرایی اقدام کند و به اخذ تصمیم‌های مهمی در این حیطه بپردازد.

ضرورت تعیین سهمیه تشکل‌های استانی در سفرهای تجاری به کشورهای خارجی

سپس، شقایق ملارضایی نایب رئیس دوم کانون زنان بازرگان خراسان‌رضوی به اظهار سخن پرداخت و گفت: اتاق مشهد و سازمان‌های ذی‌ربط دولتی در استان، در خصوص اعزام هیات‌های تجاری به کشورهایی که هدف اقتصادی ما محسوب می‌شوند، همکاری لازم را داشته و به اطلاع رسانی در این حوزه می‌پردازند؛ اما نکته مهم این است که برای تشکل‌های استانی از جمله خراسان‌رضوی سهمیه مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

ملارضایی اضافه کرد: بانوان بازرگان خراسان رضوی علاقه‌مند به حضور در نمایشگاه‌ها و نقش‌آفرینی در حیطه‌های مختلف اقتصادی می‌باشند؛ اما متاسفانه سهمیه‌ای برای اعزام تشکل‌های این چنینی به کشورهای هدف وجود ندارد که این مهم همت و توجه اتاق ایران را می‌طلبد.

وی اظهار کرد: همچنین در نظر گرفتن یک مجله الکترونیک در راستای بازتاب فعالیت تشکل‌ها در استان‌های مختلف کشور از سوی اتاق ایران، می‌تواند تاثیرگذاری مطلوبی در فعالیت و عضوپذیری تشکل‌ها داشته باشد.

رامین رنجبر دبیر اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه خراسان‌رضوی نیز در این جلسه گفت: اتاق بازرگانی ایران باید از ظرفیت‌های حوزه روابط عمومی به شکل ویژ‌ه‌تری بهره‌مند شود و نسبت به استفاده از ابزارهای وسیعی که در حوزه IT وجود دارد در راستای ارتقاء فعالیت‌های تشکلها در حوزه روابط عمومی و تعامل با مخاطبان استفاده کند.

 ضرورت توجه به محل استقرار تشکل‌ها

میریوسف بیات، نایب رئیس انجمن جوانان کارآفرین خراسان‌رضوی نیز اظهار کرد: متاسفانه انجمن جوانان کارآفرین خراسان‌رضوی از امکانات مهمی همچون دفتر جهت استقرار افراد، وبسایت و از همه مهم‌تر سرمایه‌گذار محروم است. باتوجه به این که این انجمن ذیل اتاق بازرگانی فعالیت می‌کند، انتظار می‌رود نسبت به موارد مذکور توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

جواد اربابی‌نژاد عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های پخش خراسان‌رضوی نیز بیان کرد: امروز اعضای تشکل‌ها به یکدیگر به عنوان رقیب می‌نگرند و همدلی و اتحاد لازم میان اعضا وجود ندارد.

وی افزود: عدم نظرخواهی از بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی کهنه‌ترین دغدغه بخش خصوصی است؛ موضوعی که عواقب گسترده‌ای برای اقتصاد کشور به وجود آورده است. به عنوان مثال، حذف قیمت مصرف کننده تصمیم بسیار نادرستی بود که در نهایت با اصلاحیه‌های زیادی روبه‌رو شد.

همچنین مهرداد میرحسینی نایب رئیس انجمن ارگانیک خراسان رضوی بیان کرد: برخی از تشکل‌های خراسان‌رضوی که بر مسائلی همچون سلامت، جوانان، ارگانیک و… متمرکز هستند، نیازمند توجه ویژه‌ای از جانب دستگاه‌های دولتی می‌باشند. در تمام کشورهای دنیا دولت موظف به پشتیبانی از تشکل‌هایی است که به مسائل این‌چنینی می‌پردازند و امید است در کشور و استان ما نیز چنین پشتیبانی‌هایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: وجود یک ساختمان با دفاتر مشترک که مرتبط به تشکل‌های مذکور باشند، می‌تواند نقش چشم‌گیری در تقویت و ایجاد انسجام در فعالیت‌ این تشکل‌ها داشته باشد.

حمید رحمانی، دبیر انجمن بیسکوییت و شیرینی خراسان رضوی نیز بیان کرد: بسیاری از معضلات و مشکلاتی که در تشکل‌های خراسان‌رضوی به وجود می‌آید، درون استان قابل حل نیست و عمده این معضلات جهت بررسی به تهران ارسال می‌شود. خراسان رضوی با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌ای که دارد می‌بایست به قدرت رفع مشکلات درون استانی دست یابد و امیدواریم در این زمینه شاهد اقدامات موثری باشیم.

تاثیر رتبه تشکل‌ها در کمک‌های مالی اتاق ایران

پس از اظهار مطالبات، نظرات و پیشنهادهای اعضای تشکل‌های اتاق مشهد؛ تریبون مجددا در اختیار امیدی، مدیر مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران قرار گرفت.‌

وی اظهار کرد: هدف اصلی رتبه‌بندی تشکل‌ها، افزایش توانمندی‌ آن‌ها می‌باشد. ضمن اینکه، رتبه هر تشکل و امتیاز آن تاثیر مستقیمی در ارائه کمک‌های مالی اتاق ایران خواهد داشت متاسفانه در گذشته در اتاق ایران، هیچ رزومه‌ای از تشکل‌های استانی وجود نداشت؛ اما درحال حاضر با وجود رزومه تشکل‌های استانی می‌توانیم به تسریع و تسهیل در پیگیری امور مختلف بپردازیم.

امیدی تاکید کرد: از تشکل‌ها درخواست می‌کنیم نسبت به توسعه عضویت گام بردارند. از طرفی، اتاق ایران نیز در راستای رفع معضلات عضوپذیری دست به عمل خواهد شد.

مدیر مرکز رتبه بندی اتاق ایران عنوان کرد: ضعف ما در عملکرد تعامل با مخاطبان، باعث شده بسیاری از افراد شناخت درست و صحیحی نسبت به اتاق بازرگانی و وظایف آن نداشته باشند. لذا با شناخت دقیق تشکل ها و ارزیابی آنان و ارتباط مطلوبتری که بین اتاق بازرگانی و تشکل‌های زیرمجموعه‌اش برقرار می‌شود، می‌توان نسبت به اصلاح این وضعیت اقدام نمود.

https://news.mccima.com/2699/